Young Car Mechanic to dla wielu młodych mechaników pierwszy, poważny test ich wiedzy i umiejętności w zakresie naprawy pojazdów. To również szansa dla całej branży, ponieważ inicjatywa promuje zawód mechanika wśród młodych osób, które stanowić będą w przyszłości o jej sile. Wsparcie tego przedsięwzięcia wpisuje się więc w filozofie partnerów, których z roku na rok przybywa. Co oni sami mówią o konkursie Young Car Mechanic?
Pozytywny i ekspercki wizerunek mechaników
- W ciągu ponad 30 lat obecności firmy Bosch w Polsce, zawsze przykładaliśmy dużą wagę do kompetencji technicznych mechaników samochodowych. Jako czołowy dostawca części samochodowych na pierwsze wyposażenie, jak i na rynek wtórny, aktywnie angażujemy się w projekty dotyczące edukacji technicznej. Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę pracowników warsztatów samochodowych – mówi Paweł Hańczewski, Dyrektor Działu Sprzedaży Bosch Mobility Aftermarket na Europę Środkowo-Wschodnią.
Menadżerowie Inter Cars odpowiedzialni za stworzenie i organizacje konkursu również dostrzegają potrzebę zaszczepienia pasji do motoryzacji wśród młodych uczniów, aby Ci chcieli rozwijać się w zawodzie mechanika samochodowego. Rozwój ich kompetencji to jedno z głównych założeń programu Młode Kadry, w ramach którego konkurs Young Car Mechanic jest organizowany. Jak postrzegają to pozostali partnerzy?
- W dobie wielkich zmian zachodzących w przemyśle motoryzacyjnym wykształcenie prawdziwych fachowców, nadążających za tymi zmianami, zaopatrzonych w odpowiednie kompetencje i profesjonalizm jest niesamowicie istotną sprawą. W końcu, w niedalekiej przyszłości to właśnie na tych osobach spoczywać będzie duża odpowiedzialność dbania o stan techniczny pojazdów jeżdżących po naszych drogach – mówi Adam Gryczka Kierownik Sprzedaży w Filtron Polska.
- Edukacja i szkolenie aspirujących, młodych mechaników to inwestycja w przyszłość motoryzacji. Wierzymy, że te działania przełożą się na rozwój naszej branży i napływ uzdolnionych, młodych osób pełnych zapału do pracy. Rynek motoryzacyjny rozwija się dynamicznie. Naszą rolą jako producentów części i technologii jest również wspieranie właścicieli warsztatów oraz mechaników w wyzwaniach związanych z obsługą, naprawą czy serwisowaniem nowoczesnych pojazdów, wyposażonych w coraz bardziej zaawansowane technologie i systemy – mówi Michał Głażewski, Head of PC & CV Workshop Networks & Technical Service Baltic/Nordic/Poland w ZF Aftermarket.
Mechanik to zawód przyszłości!
Coraz bardziej zaawansowane systemy, skomplikowane układy, nacisk na kwestie bezpieczeństwa – to tylko niektóre z wyzwań, które producenci samochodów stawiają przed specjalistami naszej branży. Wszystko to sprawia, że mechanik samochodowy będzie zawodem coraz bardziej potrzebnym, przez co zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów będzie rosnąć – tu nie ma wątpliwości. Jakie kompetencje warto więc rozwijać?
- Praca wykonywana przez mechaników w przyszłości będzie prawdopodobnie silnie związana z rosnącą elektryfikacją pojazdów i automatyzacją. Mechanicy będą musieli zdobywać umiejętności z obszaru obsługi silników elektrycznych oraz diagnostyki opartej na technologiach cyfrowych. Wzrost zainteresowania zrównoważonym transportem już w tej chwili wpływa na rosnącą popularność pojazdów elektrycznych, co wymusza dodatkową specjalizację w ekologicznych technologiach – mówi Tomasz Hurt, Delphi Technical Manager.
- W przyszłości mechanicy będą musieli radzić sobie z nowymi technologiami napędowymi, a cyfryzacja również odgrywa ważną rolę. W krótkiej perspektywie park samochodowy ulegnie znacznym zmianom, zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów wysokiego napięcia. Aby móc pracować przy tych pojazdach, mechanicy muszą przejść specjalne szkolenie, co zmieni również zapotrzebowanie na naprawy pojazdów - mówi Patrick Stüdemann, Meyle Head of Technical Training.
- Od mechaników będzie wymagana specjalizacja w wybranych obszarach konstrukcyjnych, np.: układu przeniesienia napędu czy układu zasilania. W oparciu o takie podejście możemy powiedzieć, że naprawy samochodów będą miały charakter modułowy, polegający na wymianie konkretnego zespołu i jego adaptacji do funkcjonowania w układzie. Dokonywanie procedur diagnostycznych i adaptacyjnych to także specjalistyczny sprzęt i bezpośrednie korzystanie z informacji udostępnianej przez producentów samochodów. Podsumowując, znany nam obecnie charakter zawodu mechanika diametralnie się zmieni. Wykluczonych zostanie wiele czynności związanych z typową naprawą, chociażby silnika czy skrzyni biegów. W wielu przypadkach mechanik będzie swego rodzaju koordynatorem przepływu informacji ze strony producenta do samochodu – mówi Jerzy Kaparuk, Doradca Techniczny – Trener z FEBI.
- Przez następne dziesięć lat trendy wskazują, że umiejętności wymagane do pracy w branży motoryzacyjnej ulegną zmianie. Poza stanowiskami technicznymi i handlowymi warsztaty będą potrzebować pracowników z nowymi umiejętnościami. Centrum naprawcze w przyszłości będzie zatrudniać mniej blacharzy, inżynierów mechaników i tradycyjnych elektromechaników Nadszedł czas, aby wzbudzić entuzjazm młodego pokolenia wobec branży motoryzacyjnej i przeszkolić pracowników w zakresie nowego rodzaju umiejętności. Właściciele warsztatów wiedzą, że muszą zacząć szkolić obecnych pracowników i rekrutować nowych, aby móc nadal rywalizować na bardzo wymagającym motoryzacyjnym rynku wtórnym – mówi Nathalie Richard, Shell Indirect Marketing Operations Manager Europe & Africa.
Young Car Mechanic ratunkiem dla branży
Konkurs Young Car Mechanic to inicjatywa stworzona przez Inter Cars i wspierana przez dostawców części. Każdego roku grono partnerów poszerza się o kolejnych producentów, którzy pragną zmiany i chcą wspierać rozwój młodych uczniów szkół samochodowych. To jasny sygnał dla rynku, że należy połączyć siły dla wspólnego dobra.
- Wszelkiego rodzaju inicjatywy zmierzające do zachęcenia młodych, stojących na progu dorosłości, do wyboru zawodu mechanika samochodowego są jak najbardziej pozytywne i pożądane. Konkurs Young Car Mechanic o statusie międzynarodowym, wpisuje się w tę konwencję. Dzięki niemu uczniowie mają możliwość nie tylko rywalizacji z innymi, ale także podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności. Wizja wyjazdów na finały krajowe czy międzynarodowy oraz atrakcyjne nagrody jeszcze bardziej wpływają na decyzję uczniów o przystąpieniu do tego konkursu – mówi Roman Boluk, Kierownik działu szkoleń z Contitech.
- Konkurs Young Car Mechanic to bardzo ciekawa inicjatywa ze strony Inter Cars. Przede wszystkim zainteresowani uczniowie, przygotowując się do kolejnych etapów, mocno poszerzają zdobytą wcześniej wiedzę. Kwalifikując się do finałów krajowych czy wielkiego zakończenia w finale międzynarodowym, mogą zderzyć się z wymagającymi i różnorodnymi zadaniami praktycznymi. Na własne oczy mogą się przekonać, co może ich czekać w przyszłości podczas pracy zawodowej i jak wiele różnych kompetencji jest na co dzień potrzebnych w pracy mechanika – mówi Korneliusz Kąkol, Elring Sales Manager IAM Poland.
- Konkurs jest przede wszystkim szansą dla uczniów na zapoznanie się z najnowszymi rozwiązaniami stosowanymi w samochodach, a także daje możliwość sprawdzenia swojej wiedzy na „żywym organizmie”. Uświadamia też ludzi, że mechanik to dzisiaj osoba o wielu umiejętnościach skupionych wokół samochodu – mówi Marek Jeleń, NRF Business Development Manager.
- Young Car Mechanic pomaga przyszłym mechanikom poznać lepiej ten zawód od strony praktycznej. Podkreśla, jak ważne jest zdobywanie nowych umiejętności oraz szkolenia. Często podkreślamy, że bez dobrego akumulatora ani rusz, dlatego wiedza o akumulatorach, ich prawidłowym doborze, diagnostyce, montażu, eksploatacji, a także recyklingu powinien posiadać każdy profesjonalny mechanik – mówi Magdalena Broszkiewicz, Varta Marketing Manager.