Young Car Mechanic to inicjatywa, która na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń motoryzacyjnych. Konkurs co roku wspierają czołowi dostawcy i producenci części zamiennych. Tegoroczna edycja była już siódmą, podczas której można było dowiedzieć się, kto jest najlepszym młodym mechanikiem samochodowym. Oto nasz wywiad z Armandsem Umbraško, liderem i koordynatorem projektu Young Car Mechanic.
Rafał Pierzgała: - Co jest największym wyzwaniem w organizacji konkursu dla młodzieży na skalę europejską?
Armands Umbraško: - Najważniejsze jest to, że wiemy już co jest największym wyzwaniem organizacyjnym i mamy na to sprawdzone rozwiązania. Mam na myśli przygotowanie zadań technicznych, adaptację i tłumaczenie zadań na różne języki, a także logistykę materiałów do zadań między krajami.
- Czy liczba krajów biorących udział w konkursie Young Car Mechanic wzrośnie w przyszłości, czy też obecna liczba jest uważana za optymalną?
- Projekt Young Car Mechanic i jego organizator, Inter Cars, jest otwarty na udział nowych krajów. W 2024 roku nie będzie nowych uczestników, ale w 2025 roku spodziewamy się, że przynajmniej jeden kraj dołączy do konkursu. Dodam, że nowymi uczestnikami mogą być nie tylko kraje w których Grupa Kapitałowa Inter Cars ma swoje oddziały.
- Jaką dodatkową wartość, poza oceną umiejętności i źródeł wiedzy, wnosi konkurs Young Car Mechanic?
- Jeśli spojrzymy głębiej, istnieje długa lista korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron. Uczniowie mają bardzo dobry start w przyszłość i zdobywają wielokulturowe doświadczenie. Szkoły i nauczyciele wymieniają się doświadczeniem i wiedzą oraz czerpią korzyści finansowe. Partnerzy Young Car Mechanic dzielą się wiedzą i rozwiązaniami dla przyszłych specjalistów. Co ważniejsze, szkoły i nauczyciele przekazują tę wiedzę setkom uczniów. Konkurs pozwala nam, jako Inter Cars, osiągnąć lepszą i bliższą komunikację z naszymi partnerami i dostawcami, poczucie przynależności do jednej rodziny, a także bliższą komunikację ze szkołami i posiadanie ich jako partnerów w codziennej pracy.
- Bosch, Continental, Elring, Febi, Mann-Filter, Meyle, Schaeffler, Shell, Varta i ZF Aftermarket - lista zaangażowanych marek wspierających Young Car Mechanic jest imponująca. Jak ważny jest dobór partnerów dla Young Car Mechanic w kontekście konkursu?
- Podstawową zasadą doboru partnera jest jego chęć zaangażowania się w projekt. Wszystkie wymienione marki są naszymi partnerami od lat. Jest też ważny czynnik, który trzeba wziąć pod uwagę. Nie możemy mieć zbyt wielu marek wspierających i zbyt wielu zadań, ze względu na uczestników i ograniczenia czasowe. Dlatego bardzo doceniamy naszą dotychczasową współpracę i staramy się utrzymać ją na przyszłość. Jednakże nowi partnerzy są zawsze mile widziani i obiecujemy znaleźć sposoby na współpracę z nimi.
- Jakie są opinie na temat Young Car Mechanic w różnych krajach, zarówno wśród uczestników, jak i nauczycieli?
- Nie słyszałem żadnych negatywnych opinii. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę różne niuanse w każdym kraju - takie jak: system edukacji, liczba szkół, zaangażowanie organizacji państwowych. Ostatecznie jesteśmy w stanie stworzyć wartościowe wydarzenie dla szkół i uczniów.
- W którym z krajów uczestniczących w konkursie Young Car Mechanic zawód mechanika jest najbardziej popularny wśród młodych ludzi? Gdzie udało się skutecznie pogłębić pasję do tego zawodu?
- Bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. Chciałbym powiedzieć, że we wszystkich krajach jest tak samo. Jeden aspekt, o którym mogę wspomnieć, to na pewno postawa mojej ojczyzny - Łotwy. Jakość i popularność zawodu mechanika samochodowego znacznie wzrosła w ciągu ostatnich 15 lat, w czasie gdy na Łotwie organizowany jest konkurs.
- Jaką rolę odgrywają umiejętności miękkie w zawodach takich jak mechanik i w jaki sposób konkurs Young Car Mechanic służy jako przykład w tym zakresie?
- Można by sobie wyobrazić, że mechanicy to ludzie, którzy wybrali pracę z samochodem zamiast komunikacji z innymi ludźmi, ale faktem jest, że ci faceci, których spotykamy na różnych etapach zawodów, są naprawdę komunikatywni i inteligentni. Tak więc szeroki zakres umiejętności miękkich jest również częścią szkolenia młodych mechaników.
- Jak konkurs Young Car Mechanic wypada na tle podobnych pod względem organizacji, wiedzy, prestiżu i jakości?
- Nie ma zbyt długiej listy do porównania - możemy wspomnieć o konkursach, takich jak World Skills i Euro Skills. Jeśli mamy porównywać, to są to dwa różne zupełnie różne konkursy już od samych założeń. World Skills i Euro Skills oceniają jedynie techniczne wykonanie i mają bardzo wysoki prestiż i długą historię. Young Car Mechanic to znacznie więcej. Chodzi o inne wartości: budowanie relacji, komunikację, bardzo wysokie standardy zaangażowania szkół technicznych w projekt, nauczanie i uczenie się.
- Jakie są najważniejsze wartości edukacyjne dla młodych ludzi przekazywane poprzez konkurs Young Car Mechanic?
- Na pewno różnorodność i praktyczne doświadczenie.
- Czy konkurs Young Car Mechanic to także przestrzeń do nawiązywania nowych znajomości i przyjaźni między uczestnikami na skalę międzynarodową?
- Jak najbardziej. Chociaż nie jestem w stanie wymienić ani nie słyszałem o przyjaźniach nawiązanych podczas Young Car Mechanic, to jednak bardzo dobrze widać, jak pozytywni i otwarci są na siebie uczestnicy.
- Podczas zawodów dochodzi również do wymiany doświadczeń pomiędzy studentami i nauczycielami z zakresu mechaniki i mechatroniki. W jakich aspektach najczęściej mogą wymieniać się informacjami?
- Myślę, że to zależy od tego, gdzie jest to najbardziej potrzebne, ale jest bardzo częsty widok, który zauważamy podczas konkursów. Nauczyciel tłumaczy coś uczniowi i ta komunikacja zamienia się w dialog. Zawsze istnieją opinie po obu stronach, a strony są otwarte na dyskusje.
- Dziękuję za tę interesującą rozmowę.
- Dziękuję.